W dniach 1-10 sierpnia 2020 Teatr Biuro Podróży zaprasza na                          

3 FESTIWAL NA WOLNYM POWIETRZU / POZNAŃ / Murowana Goślina / Koziegłowy

Wstęp wolny

Liczba widzów ograniczona ze względu na wymogi sanitarne: do pobrania tutaj.
Prosimy o przybycie 45 minut przed rozpoczęciem spektakli z wypełnionymi oświadczeniami „contact tracing” (wzór do pobrania ).

Inne szczegółowe informacje sanitarne na Facebooku - Teatr Biuro Podróży

Program

1 sierpnia 2020, g. 21.00 - Murowana Goślina, Plac Powstańców Wielkopolskich

Teatr Biuro Podróży (Poznań) - CARMEN FUNEBRE                      

Spektakl powstał w trakcie wojny w Jugosławii. Inspiracją, a właściwie impulsem do jego stworzenia były nasilające się konflikty etniczne, wybuchy nacjonalizmów, przemoc, wzajemna wrogość oraz manipulacja nastrojami społecznymi, która podpaliła Bałkany. Podczas pracy nad spektaklem członkowie zespołu spotkali się z uchodźcami z Bośni. Ich relacje przyczyniły się do powstania uniwersalnych metafor opisujących los wygnańców. W przedstawieniu nielinearna historia rozgrywa się zarówno w planie realistycznym jak i metafizycznym.

W plenerowym spektaklu „Carmen Funebre” Teatr Biuro Podróży używa spektakularnych środków przyciągających uwagę zarówno doświadczonego widza jak i przypadkowego przechodnia. Szczudła, ogień, efekty świetlne, przejmująca muzyka wywołują wśród publiczności lęk i współczucie. W spektaklu używa się niewielu słów, ale sekwencja sugestywnych obrazów porusza emocje widzów.

Spektakl był grany ponad 500 razy w 58 krajach na całym świecie.

 

7 sierpnia 2020, g. 21.00 - Stara Rzeźnia, ul. Garbary 101

Teatr A Part (Katowice) - FAUST

„Faust" jest autorskim widowiskiem Teatru A Part dotykającym kwestii kruchości, trudu i tajemnic ludzkiej egzystencji w kontekście towarzyszących jej popędów i emocji. Przedstawienie jest osnute na kanwie mitu faustycznego i nawiązuje do wątków zawartych w dwóch najsłynniejszych dziełach faustowskich: „Tragicznych dziejach doktora Faustusa” Marlowa i „Fauście” Goethego, nie jest jednak adaptacją znanych literackich pierwowzorów. Historia faustyczna oraz alchemiczny sztafaż są tu pretekstem do kreowania teatralnych obrazów dotyczących dwoistości natury ludzkiej, rozpostartej między młodość i starość, potrzeby ciała i ducha, seksualne siły i pęd ku śmierci, potrzebę poznania i zagubienie, intelekt i emocje. Na poziomie opowieści to historia o kobiecie i zadurzonym w niej mężczyźnie, zaplątanym w obsesyjną spiralę uczuć. Świat, w którym rozgrywa się spektakl to emocjonalny sabat, odbywający się w głowie bohatera. Podobnie jak w poprzednich przedstawieniach plenerowych teatru opowiadana w „Fauście” historia to w istocie mroczny egzystencjalny melodramat.

Pod względem formalnym spektakl zawiera wszystkie cechy stylu, znane z innych produkcji plenerowych Teatru A Part. W tym bezsłownym spektaklu zostają użyte surowe, metalowe konstrukcje, żywioły, obrazy obnażanego ludzkiego ciała jako medium sensów i znak transformacji oraz ekspresyjne, fizyczne aktorstwo.

Spektakl był prezentowany wielokrotnie w Polsce oraz w Niemczech, Danii i Iranie.

 

8 sierpnia 2020, g. 21.00 - Stara Rzeźnia, ul. Garbary 101

Teatr KTO (Kraków) - ŚLEPCY

Ślepcy, monumentalne widowisko plenerowe Teatru KTO, w 10 lat po premierze, w roku, w którym pandemia koronawirusa zatrzymała świat, jest jeszcze bardziej dotkliwym zwierciadłem, w którym odbijają się współczesne mechanizmy nieracjonalnych wyborów, strachu, nieuczciwości i dezinformacji.

Coś, co wczoraj wydawało się fikcją, jutro może okazać się rzeczywistością...

Spektakl wyreżyserowany przez Jerzego Zonia, inspirowany bestselerem portugalskiego noblisty Jose Saramago Miasto ślepców, nominowany do nagrody Total Theatre Award 2012 w Edynburgu w kategorii Physical/Visual Theatre, zaprezentowany dotychczas ponad 100 razy na 48 festiwalach na całym świecie m.in. w Korei Południowej, Iranie, Meksyku, Kolumbii, Hiszpanii, Portugalii, Austrii, Niemczech, Szkocji, Belgii, Rosji, Czechach, Rumunii, Ukrainie i na Kostaryce


9 sierpnia 2020, g. 19.00 - Stara Rzeźnia, ul. Garbary 101

KLASYCY NA ULICY – spotkanie z prof. Juliuszem Tyszką oraz prof. Joanną Ostrowską autorami książki „Klasycy na Ulicy”. Promocja książki.


W teatrze ulicznym tekst schodzi na drugi plan, bo jego podanie napotyka na szereg oczywistych przeszkód. Widz jest tu dużo swobodniejszy, a jego kontakt z przedstawieniem jest zdany na cały szereg przypadków. Podobnie jest zresztą z działaniami zespołu sceny – ich wyliczonej na próbach precyzji grozi ogromna ilość niekontrolowanych, akcydentalnych zdarzeń, które mogą zakłócić przebieg spektaklu i zburzyć koncentrację widzów na przebiegu akcji.

Jak przystosować klasyczny tekst do ulicznego kontekstu? Jak okiełznać żywioł ulicy, aby przesłanie klasyka dotarło do wszystkich obecnych i przytomnych?
Próbami odpowiedzi na te istotne pytania są zawarte w książce teksty, autorstwa teatrolożek i teatrologów z Polski, Wielkiej Brytanii, Włoch i Francji, które zaprezentowane zostały podczas konferencji Klasycy na ulicy, zorganizowanej przez Zakład Performatyki Instytutu Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu wspólnie z Teatrem Biuro Podróży w dniach 5-6 października 2016 roku.

 

9 sierpnia 2020, g. 21.00 - Stara Rzeźnia, ul. Garbary 101

Teatr Biuro Podróży (Poznań) - SILENCE/ CISZA W TROI

Teatr Biuro Podróży znany ze swojego legendarnego spektaklu plenerowego „Carmen Funebre”, pokazującego okrucieństwa wojny, po raz kolejny mierzy się z tym tematem. Wykorzystując środki teatru plenerowego: symboliczną scenografię, ogień, szczudła oraz lalki - postaci dzieci i przejmującą muzykę, opowiada o ludziach, którzy znaleźli się w zawierusze wojennej i którym pozostały już tylko marzenia o ucieczce.

W kontekście zatrważającej rzezi i czystek dokonujących się na Bliskim Wschodzie, których rezultatem jest masowy exodus ludności w bezpieczniejsze miejsca, Teatr Biuro Podróży opowiada o losach uchodźców. Po spektaklu Carmen Funebre, dla którego inspiracją była wojna w Jugosławii, wydawało się, że we współczesnym świecie nic gorszego już stać się nie może. Jednakże rzeczywistość przerosła wyobraźnię. Jesteśmy świadkami zjawiska o niespotykanej skali, które wywołuje niepokój i lęk w całej Europie. Czy mamy się czego obawiać?

Teatr Biuro Podróży przygląda się sytuacji z punktu widzenia mieszkańca oblężonego miasta, na które spadły bomby, człowieka, któremu jeszcze kilka lat temu nie przyszłoby do głowy, że stanie się uchodźcą. Bohaterami spektaklu są dzieci – niewinni świadkowie śmierci bliskich, ofiary tułaczki, głodu i przemocy. Dla tych dzieci i ich przyszłego spokoju, spróbujmy choć na chwilę postawić się w roli uchodźcy.

Spektakl powstał w 2016 na zamówienie Greenwich+Docklands International Festival/London oraz Hull UK City of Culture 2017 / Freedom Festival, w koprodukcji z GDIF. Był grany ponad 100 razy w Polsce, Anglii, Szkocji, Hiszpanii, Niemczech, Czechach, Bułgarii, Indiach i Iranie.

 

10 sierpnia 2020, g. 21.15 - Koziegłowy, boisko Szkoły Podstawowej

Teatr Biuro Podróży (Poznań) - ŚWINIOPOLIS

Na pewnej świńskiej farmie wszystko jest pozorem. Ta prosta opowieść o małych świnkach wychowywanych i edukowanych przez dorosłe świnie jest echem Orwellowskiego „Folwarku zwierzęcego”. Wykorzystuje ona motywy cynicznej manipulacji; tworzy iluzję pięknego świata, konstruując w ten sposób fałszywą rzeczywistość, w której bogiem staje się człowiek. Ta przewrotna intryga ma na celu stworzenie posłusznej, zmanipulowanej społeczności, nieświadomej ponurej przyszłości, która nieuchronnie nadchodzi. Beztroska wychowanków zostaje gwałtownie przerwana w chwili, gdy odkrywają one prawdę o swoim świecie, a jest nią rzeź. Próba buntu zostaje krwawo stłumiona. W tym groteskowym spektaklu wielcy świńscy opiekunowie na szczudłach górują nad małymi bezbronnymi świnkami, których marzenia o szczęściu zostają brutalnie rozwiane.
Spektakl był wielokrotnie prezentowany, m.in. w Polsce, Anglii, Niemczech, Rosji, Czechach, Rumunii, Iranie, na Słowacji, Białorusi i Kubie.