Wot takaja żizń

Wot takaja żyźń to seria scen z Rosji umieszczonych w jakiejś nierzeczywistości, głównie swoją formą, estetyką przypominająca, jakiego miejsca spektakl dotyczy.

Teatralny.pl

Każdy nosi w sobie inny obraz Rosji. Na wrażenia składają się wspomnienia, lektury, przeżycia, obecność na miejscu zdarzeń. Dla nas najważniejsze były nasze podróże na Wschód, spotkania z ludźmi, przyjaźnie, obserwacje. Kto był w Rosji ten wie, że nie zostawia ona człowieka obojętnym. To nie jest kraj na wzruszenie ramion. Wobec Rosji trzeba się opowiedzieć.

Bezpośrednim impulsem do powstania spektaklu stały się opowiadania Dmitra Głuchowskiego „Witajcie w Rosji” oraz rozmowa z nim w pewnej moskiewskiej restauracji. Choć ostatecznie w spektaklu jego literatura nie istnieje namacalnie, to duch Głuchowskiego towarzyszył nam w pracy.
Czuliśmy, że o Rosji trzeba opowiedzieć szczególnie dzisiaj, kiedy polityczne zwierciadło wykrzywia obraz Rosjan, a jej imperialne mrzonki po raz kolejny budzą lęk.

Druga, poważniejsza jeszcze refleksja dotyczy ojczyzny oraz naszego z nią związku ­ i tu z dalekiej wyprawy wracamy na polski grunt, bo przecież tak samo jak Rosjanie możemy powiedzieć, że ojczyzna jest kobietą.

To, co działo się na scenie przypominało podglądanie sąsiadów przez niewidzialną dziurkę od klucza. Sąsiadów, którzy są nieco egzotyczni, trochę zabawni, momentami śmieszni, a przede wszystkim zapatrzeni w przeszłość, którą symbolizuje czerwona gwiazda. I tu nie brakuje ironii – owa gwiazda unosząca się przez cały spektakl nad aktorami, w końcowej scenie zostaje uwięziona w starej, metalowej wannie.

Najbardziej jednak podoba mi się teatralny język zawieszony między pantomimą a symboliczną – nieco odrealnioną – grą aktorską. Marta Strzałko, Bartosz Borowski, Łukasz Kowalski, Tomasz Wrzalik nadali swojej grze formę, którą konsekwentnie od początku do końca realizują na scenie i ona właśnie jest największą siłą tego słodko-gorzkiego spektaklu.

Kiev/Sao Paulo/Nancy/

festiwale

  • IN
    Mysore
  • IR
    Teheran
  • RU
    Nowosybirsk

rider techniczny

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry’s standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum

Kiev / Sao Paulo / Nancy / Kiev / Sao Paulo / Nancy / Kiev / Sao Paulo / Nancy / Kiev / Sao Paulo / Nancy / Kiev / Sao Paulo / Nancy / Kiev / Sao Paulo / Nancy / Kiev / Sao Paulo / Nancy / Kiev / Sao Paulo / Nancy / Kiev / Sao Paulo / Nancy / Kiev / Sao Paulo / Nancy /