Silence – Cisza w Troi

Przechodzą nas dreszcze nie tylko dlatego, że zimno, ale też dlatego, że widzimy przed naszymi oczami te sceny.

Magazyn Total Theatre, Edynburg 2018

Teatr Biuro Podróży znany ze swojego legendarnego spektaklu plenerowego „Carmen Funebre”, pokazującego okrucieństwa wojny, po raz kolejny mierzy się z tym tematem. Wykorzystując środki teatru plenerowego: symboliczną scenografię, ogień, szczudła oraz lalki – postaci dzieci i przejmującą muzykę, opowiada o ludziach, którzy znaleźli się w zawierusze wojennej i którym pozostały już tylko marzenia o ucieczce.

W kontekście zatrważającej rzezi i czystek dokonujących się na Bliskim Wschodzie, których rezultatem jest masowy exodus ludności w bezpieczniejsze miejsca, Teatr Biuro Podróży opowiada o losach uchodźców. Po spektaklu Carmen Funebre, dla którego inspiracją była wojna w Jugosławii, wydawało się, że we współczesnym świecie nic gorszego już stać się nie może. Jednakże rzeczywistość przerosła wyobraźnię. Jesteśmy świadkami zjawiska o niespotykanej skali, które wywołuje niepokój i lęk w całej Europie. Czy mamy się czego obawiać?

Teatr Biuro Podróży przygląda się sytuacji z punktu widzenia mieszkańca oblężonego miasta, na które spadły bomby, człowieka, któremu jeszcze kilka lat temu nie przyszłoby do głowy, że stanie się uchodźcą. Bohaterami spektaklu są dzieci – niewinni świadkowie śmierci bliskich, ofiary tułaczki, głodu i przemocy. Dla tych dzieci i ich przyszłego spokoju, spróbujmy choć na chwilę postawić się w roli uchodźcy.

Przechodzą nas dreszcze nie tylko dlatego, że zimno, ale też dlatego, że widzimy przed naszymi oczami te sceny. Nie zdradzając końca powiem , że obraz i działanie które wyczarowuje obraz losu, tych którzy uciekają przed wojną próbując przepłynąć morze na lichych łodziach jest druzgocąco przepiękny.

Spektakl pokazujący społeczność próbującą żyć normalnie w trakcie bezimiennego konfliktu jest pełen zapadających w pamięć obrazów.

W finale przestrzeń gry pokryją dziesiątki papierowych stateczków, mieszkańcy Troi „wyruszą na morze ciemne jak wino”. Wystarczy jeden szlauch w ręku aktora i strumień wody zmyje je wszystkie. Z Troi nie można uciec. Nie ma do kogo uciekać. Potopieni uchodźcy są tylko cyferkami w dziennikarskich notkach ze zmokłych gazet gnijących na asfalcie. Neon o dziesięciu milionach dusz żyjących w pewnym mieście rozświetli się na nowo. Tym razem ironicznie. Bo nie ma miasta i nikt już w nim nie został.

Przerażone w obliczu zagrożenia, próbują ratować swój dziecinny świat. Włączają do zabaw elementy rzeczywistości, w której przyszło im żyć, stosują przemoc, pogardzają innymi, bywają brutalne i okrutne. Niezdolne do abstrakcyjnego myślenia, bujają się na koniu trojańskim, oswajając symbol zdrady i zniszczenia. Kopiują świat, który znają.

Można powiedzieć – kopiują świat zwycięzców, atrakcyjny świat silnych.

Kiev/Sao Paulo/Nancy/

festiwale

  • IR
    Teheran
  • RU
    Nowosybirsk
  • GB
    Brighton
  • GB
    Newbury
  • GB
    Edynburg
  • IR
    Tehran
  • GB
    Hull
  • GB
    London
  • GB
    Winchester
  • IN
    Thrissur
  • ES
    Castellon
  • BG
    Sofia
  • GB
    Londyn
  • CZ
    Praga

rider techniczny

Idealny plac do realizacji to dziedziniec, boisko (nie  będący w ciągu komunikacyjnym samochodowym i pieszym).  Możliwość zorganizowania strefy niewidocznej dla widza  (zaplecza) za naturalnymi obiektami  (brama, budynek) będzie ułatwieniem w adaptacji spektaklu do warunków  architektonicznych.

Pobierz pełny rider techniczny

Kiev / Sao Paulo / Nancy / Kiev / Sao Paulo / Nancy / Kiev / Sao Paulo / Nancy / Kiev / Sao Paulo / Nancy / Kiev / Sao Paulo / Nancy / Kiev / Sao Paulo / Nancy / Kiev / Sao Paulo / Nancy / Kiev / Sao Paulo / Nancy / Kiev / Sao Paulo / Nancy / Kiev / Sao Paulo / Nancy /